Friday, January 21, 2011

Bismillah

bismillah..

4 days left.
********************************************************
kenapa saya sering terfikirkan tentang perkara itu?

sedangkan saya dah berjanji untuk serahkan segala2nya pada Allah..

janji pada siapa?

DIRI!
ye, diri saya sendiri..

hmm, bersabarlah..
bukan mudah untuk membuat keputusan..
bukan mudah untuk memilih.
bukan mudah untuk menerima sebuah kenyataan.

tapi, boleh x?

ha,
this is what we called life, nurul!

life is only a test.
2 main points of life:
  • mengabdikan diri padaNYA
  • menjadi da'ie/khalifah
*belajar time ISK*(~_^)

berlapang dadalah, nurul..

"seperti inilah dakwah. dakwah itu ibarat cinta. cinta meminta segalanya dari dirimu. dan bila kau sedar sedalam mana cintamu pada dakwah, maka kau akan tahu, sejauh mana langkahmu..."

*ceh, poyonye ayat saye tu..*

ok, serious..

saya MAHU belajar untuk berlapang dada. menerima segala yang berlaku disekeliling saya dengan REDHA.
ya, REDHA...

mudah untuk mengungkapkannya, tapi sejauh mana kita memahami dan menghayatinya..?
tepuk dada, tanyalah iman
*peringatan untuk saya ^_^*

indahnya sebuah ukhwah itu andai dibajai dengan iman dan ketaqwaan.
Hanya dengan iman dan taqwa, dapat membezakan sesuatu yang hak dan batil..

Pabila Allah menduga kita, ingatlah, sesungguhnya Dia mengingati kita. maka senyumlah.. kerana dengan ujian yang Dia timpakan, kita akan lebih dekat denganNya.

apakah dugaan dan kesukaran itu tidak bermanfaat?

manusia sering kali mengeluh ketika menghadapi kesukaran ataupun dugaan* termasuklah saya*.
sebenarnya, apabila didatangi situasi seperti ini, that's mean, we've got a problem on our perspective..

the truth is, dugaan yang datang pada kita, tanpa kita sedari sebenarnya adalah satu manfaat. Manfaat??
ya, manfaat. setiap dugaan yang datang dalam hidup kita mempunyai fungsi yang sangat mendalam pengaruhnya terhadap perkembangan hidup kita.

jadi, kenalah selalu think positive, and apply kan the concept of redha, in our life...
boleh hidup tak agak2 kalau Allah tak datangkan ujian?
saya tak dapat nak bayangkan orang yang hidupnya tak de ujian..huhu
its gonna be boring, and orang tu mesti hanya akan berada pada satu tahap je, coz dia tak de sebab pon untuk berubah,.
n sebab untuk dye tak berubah iyelah, hidup dye x da ujian. nothingless..
so, sebab tu Allah create ujian buat hambaNYA..

Maha Bijaksana dan Pengasihnya Allah..

sesungguhnya, banyak dari dugaan dan kesukaran yang berfungsi sebagai ubat yang akan membantu kita dalam menjalani kehidupan.

satu2nya persoalan yang kita miliki dengan kesukaran itu adalah rasa sakit yang ditimbulkannya. dan ubat bagi rasa sakit itu adalah SABAR. =)

sekian, tamatlah post motivasi saya.. saya dulu time kecik2 nak jadi pakar motivasi tau. tapi dulu2 je lah..

*********************************************************

maassalamah..

No comments: