Thursday, March 24, 2011

Saya Tak akan lupe sampi bile2..

Bismillahirrahmanirrahim..


Huh.. hari ini agak membosankan sebab tak de kelas langsong.. Short-semester.. Cuma 4 jam je seminggu.. Isnin n Rabu..2 hours per day..

Tadi masa saya dan Ain pergi ambil buku yang di photostat dekat kedai photostat dekat depan Umar Al-khattab College, saya ternampak Palm Candy..
Pernah makan tak?

sedap tau gula2 tu.. Saya memang suka sangat gula2 tu..

tapi sebenarnya ade satu pengalaman yang agak pahit berlaku antara SAYA dan PALM CANDY tu..

**************************************************************
13 years ago...

 I was 6 years old that time,.. if i'm not mistaken..
my sister was in standard 2..

Hari tu hari Sabtu, i still remember that day and i will never forget!. never ever!!

Kami sekeluarga pergi ke Sandakan, sebab masa tu kami tinggal di Kinabatangan, n kat sana memang tak de tempat untuk shopping, a.k.a beli barang dapur, sebab Kinabatangan tu memang kawasan yang belum membangun.

Perjalanan daripada Kinabatangan ke Sandakan lebih kurang satu jam setengah or i can say its nearly 2 hours..
Bayangkanlah, semata2 nak pergi beli barang dapur, kena berjalan lebih dua marhalah.. serious, perjalanan yang memenatkan. kiri n kanan kelapa sawit, je..

tapi sekarang tak lagi.. Sabah dah membangun.. and i really missed that country...so much!

ok, back to da main  point.

Lepas dah habis shopping2 bagai,, kitorang singgah dekat kedai Tupperware..
Dulu ummi saya macam dealer Tupperware tu la..

Masa saya tengah menyebok2 dekat ummi saya, tibe2 along saya tunjuk sesuatu pada saya..

and benda tu adelah PALM CANDY!!!!!!!

Saya sangat teruja sebab tu lahh kali pertama saya jumpa gula2 yang ade asam kat tengah2 die..
saya tanya akak saya, mane die dapat gule2 tu..

saya nak rasa, nak sangat. saya paksa akak saya tunjuk kedai gule2 tu kat mana.

kitorang keluar dari kedai Tupperware to, n pergi dekat satu stall ni, next 2 buah kedai daripada kedai Tupperware tadi. tak jauh mana pon. Masa tu akak saya tengah makan gule2 tu, n dye tunjuk kat saya kat mana dye beli gule2 tu.. Nyonya yang jual gule2 tu, pandang je kitorang..

 then akak saya terus pergi dari situ, balik ke kedai tupperware ttu. Nyonya tu pandang je saya.. mule2 saya nak beli, tiba2 tak jadi..Sebab nyonya tu pandang semacam je..

before saya tinggalkan stall tu, nyonya tu kata ,
"ai amoi, mintak sama lu punya ayah maa.."
 ha?? saya tak faham.. saya assume ayah saya beli gule2 tu..
kebetulan pulak, ayah saya ade kat tepi kereta, dekat2 dengan stall tadi tu.

saya terus pergi kat ayah saya n mintakla gule2 tu.. ayah saya pon pening, mane ade dye beli gule2..
then nyonya tu, keluar dari gerai dye. Dalam masa yang sama, akak saya keluar dari kedai tadi tu..

Guess what happened!
Nyonya tu jerit,

 " aii, itu budak curi saya punya gula2 maaa"

 n she point towards my sister.. akak saya sangat takut masa tu..
seriously, akak saya tak curi pon gule2 tu. gule2 yang dye sdg makan tu adalah gule2 yang dye beli b4 dye bawak saya.

But nyonya tu kate dye amek mase saya datang dengan dye tadi. dye jerit kuat kot..
 then akak saya pon nangis..

secepat mungkin, ayah saya pergi dekat nyonya tu..

 " berapa ringgit???!!!"
 " 20 sen maa".
my father gaver that woman one ringgit. keep the chain!

Lepas tu kitorang terus masuk kereta..
akak saya terus terusan cakap,
''along tak curi, along beli tadi''

saya sangat sedih.. saya blamed diri saya sebab saya rasa saya yang menyebabkan kakak saya dituduh macam tu..

Kakak saya  murung je 2, 3 hari after incident tu..
Kesian dye..

N saya terus salahkan diri saya..
kalaulah saya tak minta kakak saya tunjuk kedai tu,
kalaulah saya tahu awal2, masa nyonya tu cakap, saya bayar je 20 sen tu..
20 sen je pon.. bukannya RM20K ke..

sejak kejadian tu, kitorang tak pernah lagi pergi kedai tu.
kedai tupperware tu pun dah tak pergi dah..

lepas 3 tahun kot, before balik Semenanjung, kitorang pergi kedai tu.
Nyonya tu dah meninggal, anak dye yang jage kedai tu.

masa tu, perasaan saya bercampur baur, geram sedih gembira sebab nyonya tu dah tak de kat dunia ni lagi..
kejam kan saya..haha
********************************************************

tapi tu dulu..

berbelas tahun dah berlalu..
saya jadikan cerita tu pengalaman yang tak kan saya lupa sampai bile2..

Dulu, sebelum saya cukup matang untuk menilai sesuatu,
saya cepat menginginkan "KALAU" agar berlaku..

means that, saya nak benda tu tak berlaku..

Tapi sekarang saya tahu, setiap  perkara yang berlaku ade hikmahnya..

Seperti ape yang saya rasa sekarang..
saya tahu kenapa Allah duga saya sebegini rupa.
Allah nak saya lebih dekat denganNya..
Dia nak saya supaya saya tak leka..

Dia nak saya tahu, cinta NYA kekal selama-lamanya..

ya, betul.
ini adalah untuk kebaikan saya..
Saya redha..

terima kasih Allah...

2 comments:

Muhammad Marzuqi said...

Panjang cerita dia.
ingat pulak..:p

~Kasihilahi~ said...

sebab cerita ni tak mungkin dapat dilupakan, sampai bile2.. pahit manis kelat masam masin, semua ade..(~_^)